Begin 2011 heeft de Wijkraad Oost onder de wijkbewoners een enquête gehouden met als thema bereikbaarheid. Aan 2500 bewoners is gevraagd hoe zij tegen de bereikbaarheid van de wijk aankijken, wat de sterke en zwakke punten zijn en wat er eventueel verbeterd kan worden. Ook is aan de bewoners gevraagd wat zij verwachten van het nieuwe station Vaartsche Rijn, van de Uithoftramlijn en van de parkeergarage P+R in de Uithof. 

 

De meeste bewoners gaan binnen de wijk met de fiets of te voet. Als zij buiten de wijk maar binnen de stad moeten zijn, nemen ze de fiets of de auto. Voor bezoeken buiten de stad gaan de meeste mensen met de auto. De bewoners vinden dat de wijk goed te bereiken is, zeker met de fiets en het openbaar vervoer. Er zijn wel enkele plekken, waar het verkeer vastloopt, zoals de Lucasbrug (voor fietsers), het Ledig Erf en bij het stadion en het Herculesplein. Bij de Kromhoutkazerne zijn vaak opstoppingen en als er voetbalwedstrijden in het stadion zijn, hebben de bewoners veel last van (fout) geparkeerde auto’s. Voor deze hinder moet snel een oplossing komen. De bewoners van de Watervogelbuurt en het Lodewijk Napoleonplantsoen hebben geantwoord, dat het verkeer regelmatig vastloopt in de Gansstraat en hebben daar veel overlast van.

De bewoners vinden dat het Diakonessenziekenhuis en de sportvelden goed te bereiken zijn. In drukke straten zouden er zebrapaden moeten komen, zoals in de Burgemeester Reigerstraat en de Nachtegaalstraat, in de Rubenslaan en in enkele straten rond het Wilhelminapark. De meeste bewoners zijn tevreden over het openbaar vervoer. De bewoners van de Watervogelbuurt en het Lodewijk Napoleonplantsoen vinden dat bushalten op de verkeerde plaatsen liggen en willen dat er een betere busverbinding met de binnenstad komt. Als het station Vaartsche Rijn over een paar jaar klaar is, zal het niet veel uitmaken voor de bereikbaarheid. Maar jongeren (tot 34 jaar) en de bewoners van Sterrenwijk, de Watervogelbuurt en het Lodewijk Napoleonplantsoen denken, dat dit nieuwe station wel gunstig zal uitpakken om hun buurt te bereiken.

Aan de bewoners is ook gevraagd, wat zij er van zouden vinden als over de Oosterspoorbaan een tram gaat rijden. Over deze vraag lopen de meningen uiteen: de ene helft vindt het een goed idee, de andere helft is tegen. Als deze tramlijn er ooit komt, zouden er halten moeten komen bij de Biltstraat, de Burgemeester Reigerstraat, het Spoorwegmuseum en de Ina Boudier Bakkerlaan. Je zou met deze tramlijn dan snel en zonder overstappen vanuit Oost kunnen komen op het centraal station en in de Uithof.

De bewoners denken, dat de Uithoftramlijn heel druk zal worden. Door de auto te parkeren in de parkeergarage P+R en vandaar verder te gaan met de tram. zal je gemakkelijker in Oost kunnen komen. De meeste bewoners zullen zelf niet met de tram gaan, en ook hun auto niet in de parkeergarage zetten. Het is wel praktisch als je bij de parkeergarage P+R een OV-fiets kunt huren. Vooral jongeren (tot 34 jaar) willen ook een fiets kunnen huren in de buurt van de Ina Boudier Bakkerlaan, bij het Diakonessenziekenhuis en het University College.

Advies aan de gemeente

Wijkraad-Oost heeft een brief aan de gemeente gestuurd met daarin de resultaten van de enquête. In deze brief vraagt de Wijkraad de verkeersproblemen bij de Lucasbrug, het Ledig Erf en bij het stadion snel op te lossen. Ook voor het vastlopende verkeer in de Gansstraat moet snel een oplossing komen. In drukke straten moeten zebrapaden komen, zodat je veilig kunt oversteken. Er is behoefte aan een directe buslijn vanuit de Watervogelbuurt naar de binnenstad, waarbij de bushaltes op betere plekken moeten liggen. In de Uithof en in de buurt van de Ina Boudier Bakkerlaan moet je een fiets kunnen huren. Als de Uithoflijn wordt aangelegd, kan de tram via een afslag over de Oosterspoorbaan naar Oost rijden, zodat je snel in de wijk kunt komen.

De gemeente zal over enige tijd laten weten, wat er met de enquêteresultaten gedaan gaat worden.